Alla inlägg under november 2007

Av Anders - 18 november 2007 22:14

väskan packad, alla papper i ordning och en ny vecka kan börja. Det blir många intressanta ögenblick och stora beslut, så håll i hatten.....


Det börjar imorgon måndag med med möten från 08.00 till minst 21.00, men politiker har väl ingen fritid, eller? Tisdag, lite lugnare och sedan rullar det på till fredag (och till ocm söndag då det är julskyltning på Råå) med otaliga beslut att ta, papper att läsa och spännande människor att möta, diskutera och argumentera med och mot, men det är intressant och spännande... Go´natt....




Av Anders - 18 november 2007 11:33

Just det! Jag bloggar aldrig på en lördag. Jag startar aldrig en dator på en lördag. Jag läser aldrig några mejl på en lördag. Jag tänker aldrig politik på en lördag. Slutsats = jag försöker att inte jobba om lördagarna. Detta eftersom mejl och arbete kan äta upp en fullständigt. Därför bloggar jag aldrig på en lördag, läser aldrig mejl och försöker att inte tänka på politik om lördagar. Men ibland måste man ju på grund av olika saker. Men principer kan man i alla fall försöka följa.


Tittade på fotboll igår och blev inte gladare av det. JA, bollen är rund och ny match på onsdag. Det fixar sig.....



Av Anders - 18 november 2007 11:19

Dunkers kulturhus. Varje gång jag skriver DKH menar jag Dunkers kulturhus. Det är inte jag som började med det, men det är nuförtiden en vedertagen förkortning....  

Av Anders - 16 november 2007 16:01

entréavgiften är 35 kr på DKH just nu och att det gäller till 31 december. Undra när detta blir en nyhet i tidningen och kulturskribenterna lyfter fram det som ett gott exempel för att Helsingborg är en kulturvänlig stad. En person har ju skrikit att det borde vara lägre entréavgifter på DKH. Nu är det så, var är rubrikerna nu??  Kom igen, sprid ryktet och spring ner dörrarna på DKH i november och december.....


Berätta sedan också var du läst det. Min blogg kommer med nyheter hela tiden. Kolla dagligen, annars missar du kan kanske något....

Av Anders - 16 november 2007 10:41

nämns en biograf i Helsingborg och stadens stöd till denna. Ännu en driver någon en linje att bara för det skrivs om det i tidningen, måste allt och alla kommentera det. Ännu undrar jag då, vem sätter dagordningen och gör prioriteringar? Är det enskilda skribenter eller är någon annan. Jag bara undrar.  

 Att staden har ett kontrakt till 2010 vet nog alla som varit med ett tag. Alla vet nog också att ett kontrakt inte går att bryta utan att det kostar. Skall staden alltså bryta kontraktet, betala en summa pengar och sedan gå vidare? Det skulle vara intressant att skribenten då berättar vad som skall tas bort i den befintliga verksamheten för att betala kontraktsbrottet. Skriv om det istället.


Senast jag såg statistiken för hur stort Helsingborg är, var det i alla fall inte Sveriges sjätte största stad. Men vad betyder fakta i målet? Tydligen ganska lite, men jag börjar bli van. Kolla fakta, ha åsikter och driv dem. Helt ok för mig. Men ha också respekt för kontrakt och demokratiska spelregler. Vem sätter dagordningen??


Nu skall jag bli intervjuad av några studenter från Campus, intressant. Sedan blir det inte mer politik denna vecka. Ganska skönt att stänga av ibland....



Av Anders - 15 november 2007 11:50

alltifrån möte om framtidens kultur i Helsingborg, via diskussion med riksdagsledamoten Alf Svensson till avstämning i 5klöverns KF-grupp rörande viktiga ärenden. Det gäller att vara förberedd och laddat väskan med de olika mapparna, så att allt kommer med.


Förberedelserna inför KF och KN nästa vecka är i full gång. Det kommer att bli viktiga möten med många bra beslut, förhoppningsvis. KF har mer än 25 ärenden på listan och KN skall hantera viktiga framtidsfrågor.


Dock skall jag resa bort lite i helgen och släppa allt vad politik heter. det kan vara skönt ibland att inte tänka på det utan bara njuta av andra saker såsom tysthet och lugn.

Nästa vecka är det premiär på en ny utställning i DKH. En flugskit i kosmos heter den och är en hyllning till Klippanpopen som i år fyller 30 år. Lite extra kul är det eftersom jag varit anställd i Klippans kommun och efterträdde Mats P som kommunarkivarie, trots att vi aldrig träffats. I Klippans kommunarkiv finns mängder av material som Mats P omsorgsfullt arkiverat och vårdat så att det går att använda i framtiden. Jag har gått igenom delar av materialet och det finns många roliga tidningsklipp, bland annat.

Tyvärr är det kulturnämnd samtidigt den kvällen men vi har ju fikapaus i mötet, så det går ju att smita iväg en liten stund. Jag är nyfiken.....



Av Anders - 14 november 2007 08:55

Lite synd bara att journalisten inte lyssnar på vad jag säger, utan driver sin egen linje i frågan. Trots att jag vid upprepade tillfällen försökte förklara att det INTE skall tillsättas någon efterträdare till Kulturhuschefen, skriver personen ifråga att två personer återstår för Dunkerjobbet. Det finns ingen efterträdare utan den tidigare kulturhuschefstjänsten skall delas i två och utökas med andra arbetsuppgifter. Det innebär alltså att Kulturförvaltningen inte skall återbesätta kulturhuschefstjänsten. Undra när det faktum skall även nå redaktionerna på en stor landsortstidning.


Vidare har inte någon kandidat till de fyra tjänster som varit utlysta blivit intervjuade av hela kulturnämnden. Enligt den arbetsordning som finns och som jag berättade om blir kandidaterna intervjuade av presidiet, facket och personalen, inte kulturnämnden. Men vad är viktig fakta i målet, när man bestämt sig för att skriva en artikel utifrån rykten och lösryckta uppgifter.


Det skall bli kul att presentera nya chefer inom kulturen i Helsingborg, när det är klart och inte när någon tidning bestämmer sig för att det är klart. Vem sätter agendan??

Av Anders - 13 november 2007 23:21

bli klart. Det har varit en spännande valkampanj, där vi i Sverige kan lära oss en del. Danmark är långt borta för vissa, men väldigt nära för oss här i Helsingborg. Jag tycker i vissa fall att debatten är märklig i Danmark, kring vissa frågor, men långt före oss i andra avseenden. Dra lärdom av de positiva sakerna och glöm snabbt andra.


Imorgon är Kristianstad och Region Skåne som gäller. Snart är det budgetfullmäktige och argumenten skall slipas inför denna tuffa debatt. Dock har 5klövern lagt en bra budget med flera kristdemokratiska hjärtefrågor. Vi är verkligen med och styr och får igenom våra frågor. Det är bra arbetat. Nu skall vi bara öka takten och få igenom ännu mer av kristdemokratisk politik. Det är kul att sitta vid makten, för då händer det saker hela tiden. S har problem att inordna sig i rollen som minoritet, det är till exempel inte många förslag som de lagt i Helsingborgs stad, trots att de har ett antal kommunalråd och en pol sek. Undra vad de gör om dagarna? Bråkar internt, eller?

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards