Alla inlägg under mars 2009

Av Anders - 31 mars 2009 22:10

189 unika besökare i januari

258 unika besökare i februari (+ 36 %)

minst 412 unika besökare i mars (+ 59 %)


Kommer det bli 1000 i månaden under 2009? 1000 personer som följer mina funderingar, mina texter och mina kommentarer om allt och inget? Om det bara varit en läsare, tycker jag det är roligt att formulera sig i form av blogginlägg. Trots att de kanske inte håller någon särskild kvalitet, av vissa bedömare. Men träning ger färdighet, har jag hört någonstans. Jag skriver och skriver och skriver... Tänk 412 läsare i mars. Skriv gärna kommentarer och funderingar, jag publicerar det, om det passar i sammanhanget....



Av Anders - 31 mars 2009 22:04

bloggare finns det i Sverige, läste jag någonstans. Tänk 340 000 personer som då och då skriver lite på internet. Tänk så mycket texter som produceras hela tiden, vilken egentlig kraft det är. Undra vilken som är den mest lästa bloggen i Sverige, just nu? Tanken svindlar 340 000 personer som på olika sätt hör sin röst hörd, utan att någon redigerar eller censurerar. Kommer tidningarna att överleva, när man själv både produceras och konsumerar texter? Är det därför som fler och fler tidningar har egna bloggar, eller? Känner de sig hotade? Kul är det i alla fall att få kunna beskriva hur jag ser på saker och ting, utan att bli redigerad eller avklippt mitt i en mening. Du sköna nya bloggvärld....  

Av Anders - 31 mars 2009 21:58

diskutera och besluta om budgeten för 2010. Hur kommer det bli? Tja, läser du bloggen kommer några nyheter kanske komma här först, vem vet? Det gäller att vara uppdaterad på vad som händer...



Av Anders - 31 mars 2009 21:51

dags för vårens träff med studieförbunden. Ja, det finns ett samråd två gånger om året mellan studieförbunden och kulturnämnd/kulturförvaltning. Studieförbunden har en omfattande verksamhet i Helsingborg och Kulturnämnden stöttar den på olika sätt och har så gjort under många år.


Imorgon skall vi alltså träffas och bland annat diskutera den utvärdering som skall ske under 2009 av studieförbundens verksamheter. För att få en samsyn kring detta, diskuterar vi med studieförbunden innan beslut tas kring hur och på vilket sätt utvärderingen skall ske. Alltså gör vi detta i samförstånd. Undra när det blir en nyhet att vi faktiskt arbetar tillsammans med många olika aktörer inom den lokala kulturen.


Dessutom är det 1 april imorgon och undra vad som blir årets aprilskämt i lokaltidningen. Vem lurar vem? Håll utsikt på internet, bloggar och i tidningar...



Av Anders - 30 mars 2009 22:18

under mars månad (nästan i alla fall!) I början av månaden satt jag upp en hög målsättning om 400 unika besökare under mars och nu är det nära. Imorgon är sista dagen i månaden och om trenden håller i sig kommer det att gå. Nu är naturligtvis inte antal besökare ett mått på innehållet, utan bara en indikator på att kultur berör många intresserade. Sedan att det står i en dagstidning då och då om bloggen gör väl saken inte sämre.


Måndag och träff med kulturpolitiker och tjänstemän ifrån ett antal skånska kommuner angående kulturutredningen. Det händer saker utan att det står i tidningen eller skickas pressmeddelanden.


Tisdag och en dag med familjen. Kanske ut och gå en lång runda. Kanske läsa en bra bok, eller bara skriva lite på bloggen. Vad vet jag?

Av Anders - 29 mars 2009 15:52

Sitter och lyssnar på webbutsändningen av Kalibers program som sändes tidigare idag. Granskande journalistik måste få finnas och är alltid bra. Skall lyssna på programmet och försöka bilda mig en egen uppfattning om innehållet...


Ännu en gång finns det tolkningar om vad som händer inom kulturnämnden och butiken på Dunkers. Tja, redan när butiken invigdes var tanken att den inte skulle skattesubentioneras, men tydligen har inte det nått alla. Om man läser ärendet (som finns i diariet och öppet för alla) kan man läsa bakgrunden till ärendet. Då kanske man får en annan bild av historien, kanske?? Hoppas att man vill ha hela bilden, det blir bättre diskussioner då, tycker jag....


Utställningar skall aldrig vara lönsamma och Dunkers kommer aldrig ett lågprisvaruhus. Var så säkra.




Av Anders - 28 mars 2009 00:53

på flera dagar. Varför då, kanske någon undrar? Tja, det finns andra värden i livet än politik, bloggande och åsikter. Det har i alla fall jag märkt de senaste dagarna. Det har nämligen hänt mycket annat i mitt liv. Privat och därför ointressant, både för er och bloggen. Men just nu leker livet...


Tja, min text kom in den stora tidningen och reaktionerna uteblev inte. Nu fokuserar jag framtåt och hoppas att fler gör det. Det mycket intressant framåt, tycker jag, och skall försöka fokusera på det...


Skall bara kort kommentera DIST-utredningen. Det är ett material, där man noggrant intervjuar vad barn och ungdomar i Helsingborg. Alltså inte något flummande eller löst tyckande, utan ett gediget arbete och analys av ett material, men tyvärr passar inte resultatet alla. Sen att bara fundera på en koppling mellan att de används engelska ord kring vissa utställningar och DIST. Tja, det är väl lite långsynt, men allt går ju att spekulera i. Undra om dagstidningar inte använder fokus-grupper, det behövs väl inte. Det finns ju människor som vet vad som behöver stå i tidningen, lyssna på brukarna/konsumenterna/användarna/kunderna/medborgarna/barnen, det behövs inte? Det finns ju människor som vet, eller???


Läste någonstans om att jag borde ju ha löst problemet med visandet av kvalitetsfilm i Helsingborg. Inte dåligt att tro att jag själv kan lösa det. Naturligtvis beklagar jag situationen, men försöker genom att fundera på breda och långbara lösningar göra det bättre än vad tidigare kulturpolitiker gjort. Ja, det tar tid, men skall det bli bra, hållbart och framtidsinriktat, då måste alla trådar nystas upp. Om du är intresserad av film och framtid, då är du välkommen till Dunkers den 14 april kl 19.00, för att diskutera och informera dig....


Av Anders - 25 mars 2009 22:28

snurr på bloggen. Fler och fler besökare för varje dag. Kommer det att hålla i sig? Kanske, jag kommer i alla fall kommentera viktiga och oviktiga händelser. Kommenterar börjar också komma, men de som jag tycker inte håller måttet blir kastade. Att starta en egen blogg kan alla, men publicera inlägg som håller låg nivå, gör i alla fall inte jag...


Kvällens kommunfullmäktige blev ganska segt, ingen studs i debatten och inget samlat motstånd  mot den styrande femklövern. När skall S+V+MP bli samspelta och tycka samma? Jag tror inte att de kan regera ihop på ett effektivt sätt, men vi får väl se. Valet närmar sig och hur kommer det bli efter 2010? Vem vet??



Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards