Alla inlägg under december 2007

Av Anders - 31 december 2007 15:04

2007 är snart över och nu skall detta år läggas till historieböckerna. Många gör sammanfattningar och funderar över vad som hände just detta år. För egen del måste jag säga att det varit en spännande, roligt men också krävande år. Från att ha varit fritidspolitiker under ett antal år med ganska lätta ärenden kastades jag in i ett antal svåra frågeställningar och problem som krävde uppmärksamhet och engagemang från tidig morgnar till sena kvällar. Dock tycker jag det är lärorikt och ger mig erfarenheter som jag aldrig annars skulle få. Detta så som att om någon vill missförstå en situation är det enkelt, strunta i fakta och bara skriv på.

 

Under 2007 tog Kulturnämnden ett antal viktiga beslut, men arbetet fortsätter under 2008. Nu är en grund lagd för att kunna göra det bättre, på alla sätt och vis. Nya verksamhetschefer är rekryterade (undra vem som gjorde det egentligen?) och hungriga att göra Helsingborg till den mest attraktiva staden i Sverige. Tillsammans med en personalen, som i alla lägen gör sitt yttersta för att det skall bli bra, kommer 2008 förmodligen gå till historien där politiken, verksamheterna och personalen för första gången på länge hade gemensamma målsättningar och framtidsvisioner.

 

2008 är det halvtid i mandatperioden. Just det, det är ju ett förtroendeuppdrag jag har. Helsingborgarna har gett 5klövern i uppgift att styra i alla fall till 2010. Vissa maktpersoner ärver sin position, jag har det till låns bara under en period. Därför är det viktigt med ödmjukhet inför uppdraget. Mina uppdragsgivare är inte några kulturpersonligheter som tycker en massa ibland, utan det är helsingborgarna. Det får man aldrig glömma.


Till er alla som läser bloggen, ha ett underbart 2008. Vi hörs när det nya året är infestat…..


Ps, jag har slutat med nyårslöften, jag tar det som det kommer.... Ds.

Av Anders - 30 december 2007 10:53

sista innebandyträningen detta året. Inte blir man bättre år från år, men roligt är det i alla fall....


Läste i en dagstidning idag att jag har ett "....genuint förakt för grundläggande demokratiska umgängesformer." Undra vad det innebär? Är bloggandet och den positiva inställningen till nya medier såsom Internet ett förakt mot demokratin??

Undra var jag skrivit att medierna är lögnaktiga, hittar du det? Skriv gärna och berätta. Om någon skriver en text med felaktigheter, är det då lögnaktigt, eller?


Undra om det kommer en rättelse om Magnus Stenbockstayns invigning som någon slarvigt skrev om för någon vecka sedan? Vad vet jag?  



Av Anders - 29 december 2007 11:21

Läste tidningen som vanligt idag och såg en krönika där kulturnämndens vision diskuteras, intressant och välskrivet. Nej, det är inte lätt att formulera vision, uppdrag och mål. Som tur är har vi många bra medarbetare som gjort hjälpt till. Det är nämligen så att inte är några politiker som ensamma suttit och gjort detta, utan i ett samspel mellan politiken och verkligheten har dessa saker slipats fram.


Skribenten diskuterar ordet kund. Ja, det går ju kan inte att skriva kund/medborgare/användare/deltagare/skattebetalare/intressent hela tiden, utan man måste välja ett ord och då blev det kund. Beroende på vilken verksamhet det är blir förhållandet olika.Det skall både varma och kalla duschar!


Att ett litet ord kan bli så omdiskuterat är intressant. Undra vilken annan kommunal verksamhet som blir så genomanalyserad som den kommunala kulturpolitiken?


Insiktsfullt skriver dock skribenten på slutet att styrdokument inte innebär att kulturnämnden beslutar i detaljer (vilket andra skribenter tror hela tiden!) utan ger riktningar. Om man blir godkänd grundar sig på om man genom dialog och diskussion mellan politiken och de olika verksamheterna  utnått de mål som verksamheterna själva har  varit med och satt upp. (Det är nämligen så att verksamheterna varit med och tagit fram särskilda uppdrag och målvärden. Om allt annat inom kommunen skall skall mätas och diskuteras, varför skall inte kulturen vara med i detta?)




Av Anders - 28 december 2007 11:27

1000 unika besökare i december 2007? På sex månader har det ökat ifrån några få besökare om dagen till stabila 40-50 om dagen. Varför? Kommer det är bli över 100 på en dag och över 1000 på en månad? Det skulle vara jättekul. Snart så... Eller gäller det att jag skriver något intressant, varje dag kanske?

Av Anders - 28 december 2007 11:23

VAD TYCKER DU????

Av Anders - 28 december 2007 11:18

är snart slut och 2008 står för dörren.

2007 är året då det hände mycket, men förhoppningsvis händer det lika mycket positiva saker 2008. Jag tror att det som hänt 2007 kommer att att utvecklas och förklaras bättre 2008. Det gäller bara att ha tålamod och långsiktighet i det man vill och gör....



Av Anders - 27 december 2007 14:47

Efter några dagar semester i ett land 400 mil västerut, en jul hemma har jag åter börjat arbeta. En massa papper skall sorteras och lite skall slängas....


Vidare sitter jag här och skriver en massa som skall användas i olika sammanhang....



Av Anders - 25 december 2007 21:02

Detta citat läste jag för ett tag sedan och det har fastnat i mitt huvud. Även om jag eller andra försöker hävda något annat än vad denna skribent tycker och kanske vill, kommer han att bara skriva "Vad man nu än försöker hävda."


Det är inte riktigt just att använda denna fras. Alltså oavsett vad jag eller andra gör kommer det bara argumenteras att jag inte menar det, eftersom "Vad man nu än försöker hävda" - citat upphäver allt annat. Hur skall man kunna argumentera när någon bara säger det - oavsett vad man gör?? 

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards