Alla inlägg under augusti 2007

Av Anders - 30 augusti 2007 10:01

dag. Gick upp vid 6-tiden för att ta bussen 07.05 till Knutpunkten. Tåg mot Kristianstad 07.36 och på kontoret vid halv 10-tiden. Förberedelser inför dagen och kvällens möte med regionfullmäktigegruppen mellan 18-21. Därefter hem, sova och upp tidigt för att åka Simrishamn imorgon fredag. Just nu nu går det snabbt, många möten, många beslut och ett ganska högt tempo.

Igår var också en lång dag. Först Kristianstad, sedan Helsingborg och revisionen och därefter Malmö. Skönt, det är snart helg och lite ledigt. Nopp, för då är det Ödåkradagen och vem skall vara där om inte KN:s ordförande. Söndag, då ledigt? Ja, men då skall det fäktas med innebandystickorna. Skall inte klaga, men tiden går ibland lite för fort, eller?

Skall försöka få biljetter till Shrek 3 imorgon och bjuda någon på bio. Hoppas det finns några kvar......


Imorgon är det kulturparlamentet i Simrishamn. Ett evenemang av Region Skåne om hur den framtida kulturpolitiken skall utformas. Men vad skall jag göra där, som utropats till kulturfiende av vissa. Jag har ett större intresse och ambitioner än vissa tror sig veta. Att få tillfälle att diskutera kulturpolitik på ett lugnt och sansat sätt med företrädare både från riksdag/regering, regionala och lokal nivå, ser jag i alla fall fram emot.


Idag är det tryckfrihetens dag. En princip som jag värnar, men som innebär också att alla har ett stort ansvar att hantera på ett bra sätt. Ibland kan man undra varför vissa skriker mera än andra och vem som har tillgång till megafonerna. Är det saklighet eller personliga övertygelser som styr vad som sprids? Ibland undrar man, lite grann i alla fall.


Många tankar och kanske lite spridda tankar, men viktigt att få ur sig ibland. Tills nästa gång, ha det bra. Vi hörs...........

Av Anders - 28 augusti 2007 12:34

det att bli många fler, kanske idag? Varje gång det står något någonstans om mig, kulturnämnden och kulturförvaltningen ökar antalet besökare på min blogg stort. Kanske vill de ha en motbild mot den som finns i den tryckta tidningen, kanske är de nyfikna att se om det finns någon eller några reaktioner överhuvudtaget. Eller är det bara journalister som vill hitta scoop till nästa dag. Jag vet inte, men roligt är det i alla fall att några läser detta.

Det har ju aldrig blivit över 100 besökare på en dag, kanske kan det bli så nu när en skribent med skriver en massa. Själv kallar han mina och andras argument för svepskäl och halvlögner. Vad har jag ljugit om? Har alla läst vad det står i donationsbrevet kring Vikingsberg. Jasså, inte. Kolla fakta och undersök verkligheten och fråga runt.


För övrigt sitter jag här framför datorn och håller på att förbereda mig inför onsdagen, då jag skall på flera olika möten. Tyvärr kan jag inte komma på kommunfullmäktige imorgon eftersom jag upptagen på annat håll just då. Kan det bli rubriker kring det, kanske? Vi har mycket goda ersättare i kommunfullmäktige, så det går nog alldeles bra. Nästa kommunfullmäktige blir nog intressant eftersom det kanske kommer ett par viktiga frågor där jag behövs bätte i diskussionerna.


Vidare håller jag på att titta helt andra frågor och andra saker. Men det är väl inte intressant för en kräsen kulturkrets.


Av Anders - 28 augusti 2007 07:56

Nu har det hänt igen. I en tidning stod det en massa idag om mig, kulturnämnden och kulturförvaltningen. Skribenten har tyvärr inte riktigt koll på läget, men en stor tidning att skriva i. Jag vet inte riktigt i vilken ända jag skall börja i nästan. Men nu börjar det bli lite komiskt, faktiskt.


Snälla, kolla fakta, undersök verkligheten och kanske ett samtal till beröda så att de värsta missförstånden undviks. Men det är kanske för mycket att begära. Gick förbi skribenten i lördags utan att han såg mig, eller? Jag var faktiskt på Sofiero. Var var kulturpersonligheterna när jag invigde jazzdagarna?


Vikingsberg som konstmuseum gick i graven när man invigde DKH. Det har aldrig varit på tal från något håll att öppna detta som konstmuseum igen. Även om jag förstår att vissa drömmer sig tillbaka till en tid som varit och som aldrig kommer tillbaka. Till och med Magnus Jensner vill ju inte ha tillbaka Vikingsberg. Staden har fantastiskt utställningsytor i DKH, dessa skall användas på bästa sätt. (Glöm inte att Helsingborg satsar nästmest i Sverige på kultur. Detta när man klagar på att det är så dåligt!)


Kul att någon tycker att jag är käck, utan att träffat mig någon längre stund. Kanske är det mina roliga texter, eller att jag inte bara är kulturnämndsordförande utan också spelar innebandy, vem vet? Ja, det skall bli mer utåtriktad verksamhet i DKH. Alla vill väl att DKH skall ytterligare förstärkas som en mötesplats mellan människor, med kultur som gemensamt intresse. Blockflöjt, regionalt mediacenter och kulturskola är också viktigt för stadens kulturliv. Det är ungdomarna som skall ta över, inte herrar som födda på 1940-talet.


Att annonsera ut tjänster innebär att alla kan söka, även om man är arbetar redan i förvaltningen, men jag tror det är få som har den rätta kravprofilen. Om man läser annonserna, klickar sig vidare, läser kravprofilerna ser man att det inte är i första hand traditionella kulturtjänstemän kulturnämnden söker. Men allt går att misstolka! Varför skulle vi endast vilja ha internt sökande, jag förstår ärligen inte detta argument.


Vidare i texten är nästa felaktighet. På nämnden den 22 augusti nämndes inte ett enda ord om utställningen "Naturen som formgivare" som kommer nästa sommar. Lite pinsamt kanske för skribenten, men det är faktiskt Niels som varit med och tagit fram den. Arbetet med denna har pågått sedan hösten 2006. Alltså långt innan jag blev nämndsordförande och beslutet om en organisationsutveckling. (Kolla fakta, det är alltid viktigt!)


 Under 2008/2009 kommer de nya ledningarna att få genomslag i utställningsverksamheten, men det kommer även framöver att vara lokala, regionala, nationella och internationella utställningar i en bra mix som tilltalar helsingborgarna och besökarna.


De kompetena cheferna på Sofiero och Fredriksdal har inte sopats bort, utan Per går i pension den 1 september och Cecilia har bett om ett nytt arbete efter ett antal år som platschef. Men allt går att misstolka och dra felaktiga slutsatser om. Om man bemödar sig och läsa om organisationsförslaget, materialet som håller på att diskuteras med personalen ser man tydligt att Sofiero respektive Fredrikdal kommer att behålla sina unika profiler. Men allt går alltid att misstolka!


Jazzdagarna var ett fantastiskt evenemang som kulturnämnden beslutade om i januari när vi tog internbudget. Vidare skall man komma ihåg att Jazzklubben är en av de föreningar som får mest bidrag av alla under året. Bara Kulijuli och något till får mer pengar av kulturnämnden. Så är det med detta. Kolla fakta, kanske?


Vidare en liten kommentar kring Röda Kvarn och alla de turer kring denna biograf. Biografen ligger i en privat fastighet som staden hyr för ett antal pengar. Sedan hyr numera SF denna av staden för en mindre summa pengar än vad staden betalar den privata fastighetsägaren. Detta kontrakt löper på till 2010, utan att SF eller staden egentligen kan göra något. I avtalet står det att SF skall visa kvalitetsfilm, men inte hur mycket öppet det skall vara. Enligt information skall höstprogrammet snart presenteras och förhoppningsvis blir det ett bra program och många kvalitetsfilmer.

Alltså satsar staden pengar på kvalitetsfilm, men vi håller också på att bygga upp ett regionalt mediacenter för unga filmare. Såna som kan göra ny bra kvalitetsfilmer ifrån Helsingborg. Men det kanske inte är bra, tycker vissa.


Avslutningsvis gitter jag att svara på all den kritik som riktas mot mig, men jag svarar också på alla de som via mejl, brev och telefonmsamtal som tycker att den eniga kulturnämnden gjorde rätt som tar dessa beslut.


Här kan du läsa mina kommenterar och få moteld mot de värsta felaktigheterna som förekommer i en dagstidning. På 2000-talet finns det flera sätt att kommunicera ett budskap, inte bara i en tryckt dagstidning. Det finns nya kanaler att sprida information, du sköna teknik. Välkommen att läsa min blogg.

Inom Helsingborgs kulturliv händer det mycket som gör mig och många andra glada, men tyvärr sitter det några och drömmer sig tillbaka till en en tid då allt var bra enligt dem själva. Eller var det det egentligen?


Av Anders - 26 augusti 2007 21:43

Har precis gått igenom kalendern, planerat veckans alla aktiviteter och sorterat alla papper så att jag lätt hittar dem under veckan. Det blir som vanligt en intensiv vecka med många olika möten och arbetsuppgifter.

Då är det skönt att jag hann göra alla dessa saker som alla människor måste göra i helgen, nämligen handla, städa, vara på trädgårdsdagarna på Sofiero och hjälpa svärföräldrarna att flytta. Dessutom har jag hunnit springa lite och jaga en plastboll som väger 23 gram och 26 hål i sig. Det är alltid roligt att bara fokusera på en sak, nämnligen att få bollen in i det stora målet och jubla åt det. Så enkelt livet kan vara ibland. Lite stolt är jag också eftersom jag borrat och satt upp en ny inredning i klädkammaren. Jag kan inte bara politik, utan faktiskt även fixa lite händiga saker. Även om inte alla tror det.


Veckan blir lång, men avslutningen rolig, eftersom det är Ödråkradagen på lördag. Jag skall dit, kommer även kultureliten? Ett folkligt spektakel som lockar många människor. Nästa år är ju kulturfesten i Ödåkra. Mycket kultur för lite pengar. Ett inslag av många i den fantastiska kultur vi har här i Helsingborg. Jag är stolt över den, men som alltid kan det bli ännu lite bättre.


Idag var det även annonser i många tidningar kring de nya verksamhetscheferna inom kulturen i Helsingborg. Redan hade det blivit lite publicitet kring det. Tack för det, tidningen. Annonsplatser är dyra och skulle vi även köpa motsvarande plats för artiklarna skulle det bli ännu dyrare. Nu fick vi det "gratis". Ännu en gång, tack för det.

Nu hoppas jag bara att det blir många bra sökande. Men det skall inte bli några problem, även om vissa olyckskorpar kraxar om det. Men det är ju bara för att hitta en vinkel på artiklarna.

Av Anders - 24 augusti 2007 10:14


Vem är min uppdragsgivare som KN:s ordförande? Är det inte helsingborgarna som genom valet i september gav alliansen majoritet att förhandla fram ett styre? För det kan väl inte vara enskilda personer som skall styra vad som skall göras eller inte? Läste någonstans att jag inte står högt i kurs i konstvärlden. Fine, men mina uppdragsgivare måste väl ändå vara helsingborgarna i första hand, eller? Har jag helt fel? Sen är det naturligtvis viktigt att kulturen i Helsingborg, blir så bra som möjligt, både för konstvärlden och helsingborgarna. Ett uppdrag som inte alltid är så lätt, men faktiskt oerhört spännande.


Jag har inte för avsikt att söka konsthallschefsjobb, eftersom jag inte varken har kompetensen eller intresset. Jag är folkvald och utsedd av kommunfullmäktige att leda kulturnämnden tills 2010. Det är mitt uppdrag, inget annat.


Spännande skall det bli och  vilka som är intresserade av de kulturjobben som kommer att annonseras ut i bland annat en stor landsortstidning.

Av Anders - 23 augusti 2007 19:25

Vad skall du göra i helgen? Jag skall i alla fall titta på utomhusbio. Det är nämligen så att utanför DKH på lördag kommer Hata Göteborg visas helt gratis. (ingenting är gratis, men kostnadsfritt i alla fall.)


Igår var det Kulturnämnd och efter de skriverier det varit i några tidningar kändes det bra att nämnden fick en uppdatering av vad som har hänt, vad som händer och vad som skall hända. Det är alltid bättre att informera nämnden direkt, utan att de läser i tidningen vad som skall hända. (Eller vad journalisten tror skall hända, för de behöver ju inte vara så noga med bakgrunden, eller? Står det i en annan tidning är det ju till 100% sant, eller är det så?) På nämnden avtackade vi också Per Lindahl som gjort ett mycket bra arbete med Fredriksdal. Han fick några presenter och ett stort och varmt avsked av nämnden.


Imorgon är det invigning av Helsingborgs Jazzdagar klockan 12.00 Undra hur mycket folk det kommer? Blir det jag, micken och några stackars helsingborgare som råkat bara kommit förbi av misstag? Nej, de stora massorna vill ha jazz och längtar att höra vad KN:s ordförande har att säga till de församlade publikmassor. Jag kan redan nu avslöja att jag kommer säga att jag är stolt över Helsingborg och den jazztradition som finns i staden. Hoppas att det blir fint väder och att många kommer till de olika programpunkterna som Janne Galvén satt ihop.

Av Anders - 21 augusti 2007 21:26

först i Kristanstad för att senare köra tillbaka till Helsingborg. Klockan 18.30 är kulturnämnden över. Så att jag hinner spela innebandy kl 19.00 Premiär för säsongen, skall bli kul och fäktas med klubban. Istället för att munhuggas med konstiga människor som ställer frågor, trots att de inte kan något/inte läst på.



Av Anders - 21 augusti 2007 18:59

Idag har jag varit på möten hela dagen och nu ikväll skall jag förbereda mig inför kulturnämnden imorgon. Inga direkta ärenden, men mycket kring organisationsutvecklingen av kulturförvaltningen. Nämnden kommer bli informerad om den förestående rekryteringen av nya verksamhetschefer. Ja, även media kommer att bli informerade om hur det skall gå till.

Vidare är det ju Helsingborgs Jazzdagar på fredag och lördag. Hoppas att det blir fint väder för det är ju ett spännande program. Vidare är det GRATIS film utanför DKH på lördag. Filmen Hata Göteborg, extramaterial och presentation av Lillhonga. Kommer du?


Till er som tycker att kulturlivet är blekt i Helsingborg. Gå in och titta på www.helsingborg.se/kultur . Jag är i alla fall stolt över det. Naturligtvis kan det bli bättre, men att bara gnälla och tycka en massa skapar inga förutsättningar för ett sprudlande kulturliv.  Med en ny organisation och goda chefer/ledare för de olika verksamheten kommer det bli ännu bättre.



Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards