Alla inlägg under februari 2009

Av Anders - 27 februari 2009 17:51

minuter öppnar ytterligare en intressant utställning på Dunkers kulturhus. Denna gång är det keramik som gäller, hoppas att du har möjlighet att komma till denna utställning.


Annars det en utsåld teaterpjäs på Dunkers, det händer mycket, trots att enligt vissa råder skymming i staden.



Av Anders - 26 februari 2009 16:35

igår låg Blogga-sidorna nere och jag hade ingen möjlighet att direktblogga ifrån KF. Men hoppas att ni läste det på Hd.se istället. (Grattis Torbjörn till fyra intensiva år som direktreporter ifrån Rådhuset.)


"Kulturnämnden har ett tungt politiskt ansvar, men nämndens ordförande Anders Lundström  förklarade i lördagens HD (14/2) att allt är frid och fröjd och att alla är glada. Den till siste mars tillförordnade kulturchefen Gunnar Enefält bemötte (HD tisdag 24/2) heller inte i sak något av den kritik som framförts från många olika håll."


Så skriver en intensivt bloggande kulturjournalist på på sin blogg. Ena dagen är man en ja-sägande nickedocka och andra dagen har jag ett tungt politiskt ansvar. Ganska intressant att kulturjournalisten inte mycket kommenterade innehållet, utan fäktade med ytterligare påstående.


Vidare har jag vid fyra tillfällen bjudit in kulturjournalisten men fick vid fjärde inbjudan följande och enda svar:

" I min roll som fri debattör måste jag agera utifrån den offentligt tillgängliga nformationen och inte utifrån privata samtal. "


Vidare skriver han:


"Under normala omständigheter hade jag gärna träffats och resonerat, det här är trots allt en liten stad. Men i ett tillspetsat och allvarligt debattläge som det som råder nu vore sådana icke-offentliga sammanträffande ett svek [...]."


Det enda jag erbjöd var att tillsammans med verksamhetscheferna gå igenom allt material och besvara alla funderingar. Men det var inte intressant, tydligen. Jag kan bara beklaga, men kommer fortsätta att bjuda in om man vill sakligt gå igenom offentligt och tillgängligt material.


Förövrigt skall jag till Köpenhamn imorgon, då det är kulturparlamentet går av staplen där. Inbjudna är Skånes alla ledande kulturpolitiker på lokal, regional, nationell och internationell nivå. Intressanta personer kommer och många idéer kanske väcks.


Helsingborg har redan en internationell inriktning på olika sätt, men fler kontakter är aldrig fel. Sedan på kvällen är det Hands ON, ny utställning på Dunkers. Kom gärna till öppningen....

Av Anders - 25 februari 2009 13:08

Enligt HD kommer det i kväll bli en hård debatt (http://hd.se/helsingborg/fullmaktige/). Frågan handlar om ideologi och det kan väl vara roligt att det blir intressanta debatter om verkliga stridsfrågor.


Om du är intresserad av Kristdemokraterna tycker allmänt om äldreomsorgen kan du bland annat läsa här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2503471.svd


Just det, äldreomsorg skall vara värdig och bra, så enkelt är det...


Kanske blir det lite direktbloggande ifrån kommunfullmäktige. Vi får se om jag hinner, eftersom det kanske blir en intensiv debatt.


Om du bara är lite nyfiken går det alltid att följa på http://hd.se/helsingborg/fullmaktige/  då HD direktrapporterar på ett föredömligt sätt.

Av Anders - 23 februari 2009 11:38

och jag bloggar direkt ifrån min arbetsplats. Diskussionerna lär fortsätta på lunchen om ett antal svåra frågeställningar i regionpolitiken......



Av Anders - 23 februari 2009 09:32

och på plats i Kristianstad, Skånes huvudstad. Hela dagen pågår det möten och diskussioner kring regionpolitiken.


Ikväll är det bowling med trevliga arbetskamrater. Fram tills dess möten, möten och åter möten.


Har du läst: SOU 2009:16 Betänkande av kulturutredningen. Nu är jag snart klar med del två. Intressant läsning, men kommer förslagen bli bra?


// Anders

Av Anders - 22 februari 2009 20:51

Packar väskorna, sorterar papper och kollar tågtider. Imorgon bär det av till Kristianstad igen. Kommer hem på tisdag kväll sent... Då gäller det att tänka till vad som skall med och inte.


4-4 för FCH ikväll, en poäng i alla fall. Fler måstematcher kommer, kämpa på!

Av Anders - 22 februari 2009 15:43

FCH ännu en viktig match och förhoppningsvis vinner dem över Mullsjö och därmed klarar elitkontraktet denna gång. Helsingborg behöver inte bara ett bra och aktivt kulturliv, utan också bra och stabila idrottsföreningar med bredd och topp.


Kommer du att gå på utställningen Hands on som öppnar på Dunkers på fredag? Jag kommer naturligtvis att gå flera gånger. Hoppas vi ses där!



Av Anders - 22 februari 2009 14:43

http://hd.se/kultur/blogg/2009/02/22/bert-karlssons-ande-svavar-over-nya-dunkers/


"Länge förstod jag inte vad det hela handlade om och varför den nya chefen Marianne Westholm, tidigare vd för Music Factory i Skara, gick fram så burdust." skriver Sören på sin kulturblogg.


Just det, Sören. Tre gånger har jag erbjudit dig möjlighet att informera dig om förändringarna som sker. Tre gånger har jag inte fått någon reaktion. Hur många gånger skall fantasin flöda, utan att bakgrundsinformationen kontrolleras...


Bert Karlsson styr inte över Dunkers kulturhus, var så säkra.  

Nu flöder tolkningarna igen i ytterligare ett blogginlägg: http://hd.se/kultur/blogg/2009/02/22/bert-karlssons-ande-svavar-over-nya-dunkers/


Jag är förbluffad över fantasin i tolkningarna. Sören, när kommer du till Dunkers och blir informerad, jag  väntar.....



// Anders

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards