Alla inlägg den 23 november 2007

Av Anders - 23 november 2007 20:17

En envis sak som flera personer tar upp gång, på gång och på gång är stadens avtal rörande Röda Kvarn. Ja, staden har ett tioårigt hyresavtal (som går ut 2010) med en privat hyresvärd och sedan har vi ett andrahandskontrakt med ett företag i filmsektorn. Vissa tycker, med rätta, att detta avtal är inte bra. Ok, så långt är väl alla överens, men skall vi säga upp kontraktet och behöva få betala ännu mer pengar, eller skall vi acceptera situationen och säga upp hyresavtalet när vi kan? Det är ju kul att vissa driver frågan med en sådan emfas, men kom gärna ihåg vem och när avtalet skrevs. Det glöms gärna bort, när man sedan hyllar denna person som förkämpe för kulturens frihet. Kunskap, mina herrar är viktigt, men det verkar ni inte besitter detta, tyvärr.

Att man sedan med sådan regelbundenhet diskuterar denna sak, innebär att glömmer (eller kanske vill glömma) allt det andra mycket goda vi gör för filmen i Helsingborg. Ja, kan lova att det kommer mer än bara ett regionalt mediecenter (som aldrig ens nämnts på kultursidorna, undra varför?). Var så säkra, men det är inte lika bittert. För det verkar nästan som någon eller några är bittra och kan inte gå vidare.

Helsingborgs kulturnämnd satsar på flera områden, bland annat för barn och unga och för filmintresserade. Och tyvärr inte alls lika mycket på män som passerat piken på livsresan.


Detta är en prioritering av de principlösa och bleka och (hos vissa) odugliga bypolitiker med konstig kulturpolitik som har stängt ett kulturhus och sparkat en människa vars akademiska merit endast var i danska och spanska. (hoppas att alla förstod att detta sista stycket var ett skämt, va?)

Av Anders - 23 november 2007 16:59

Nu attackerar kulturherrn på HD igen. Disa sägs tiga still. Men du, Anders, räds väl varken offentlig debatt eller landsortstidningens "mäktiga" röst. Eller?


Mitt tydliga svar är: Nej, jag räds ingen debatt och håller faktiskt på att skriva ett brev till någon på någon tidning. När det brevet är klart kommer jag naturligtvis att publicera det här på bloggen. Vidare håller jag på med att skriva ett förslag på svar till DN och den debattartikeln där ytterligare ännu en gång myten om Dunkers kulturhus nedläggning sprids. Tyvärr finns den myten kvar och vissa gör allt för sprida den vidare. Trots att vi senast igår hade öppning på ytterligare en utställning, tror vissa (och kanske vill tro) att Dunkers är nedläggningshotat. Vad det gäller utställningen som öppnade igår, så är det en tidningsjournalist som är idésprutan, inte en tidigare anställd. Vidare vet jag att en som anses vara oduglig i vissas ögon faktiskt blivit en gång i tiden erbjuden det jobb som en viss person inte fick i veckan. Men det är en helt annan sak....


Den som inte lever i en grotta, har väl den senaste vecka läst om att ett regionalt mediecenter skall öppnas i DKH. Är det att lägga ner eller vingklippa verksamheterna? Jag undrar!!  Det hade varit intressant och roligt om kultursidorna hade tagit upp att Helsingborg satsar ytterligare på filmverksamhet. När kommer den första kommentaren, som inte bara handlar Röda Kvarn? Jag väntar....


Det var ett bra, intressant och mycket givande sammanträde i KN igår kväll. Vi diskuterade och beslöt då i full enighet (igen) att anta en internbudget för 2008 som innehåller bland annat en satsning på barn och unga (Gerda - Henrys fru) och en kraftfull satsning på mediecenter i DKH. Dessutom diskuterade vi att ytterligare ge verksamheterna ännu frihet att hantera entréer och avgifter själva. Är det att vara principlös och inriktad på att även bestämma smådetaljer i KN? Jag undrar....


Jag känner sorg för ................. Lite intressant är det dock att jag jämförs med regionrådet och hans kulturpolitik. Jag har absolut ingen annan uppfattning, än vad han sa i Studio Ett igår. (Vi har tillhört samma parit lika länge och har ingen skillnad i uppfattning i den frågan!) Har någon hört eller sett mig säga något annat än att politiker skall sätta de yttre ramarna och skapa ekonomiska förutsättningar för en självständig verksamhet.
Det är verksamheterna som planerar och verkställer utställningarna, inte politikerna. Tyvärr har vissa inte koll vad jag säger, gör eller agerar. Fråga mig gärna via e-post, telefon eller bloggen, vad som helst jag svarar....



Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards