Alla inlägg under november 2009

Av Anders - 22 november 2009 20:59

och allt är förberett inför en lång vecka. Två dagar i Kristianstad, sedan är det full rulle i Helsingborg på onsdag, Lund på torsdag och viktiga överläggningar på fredag, alliansdag på lördag och luciakröning på söndag. Tja, inga problem att fylla kalendern i alla fall...


Antalet vänner på facebook växer, utan att jag addar någon, varför är det så??


Alltså tvådagars budgetfullmäktige i Kristianstad, det är alltid intressant. Om du vill chatta på regionpolitiker, så klicka in på www.skane.se/chatt och kolla när, hur och på vilket sätt....



Av Anders - 21 november 2009 07:04

på Sofiero. Nu pågår julmarknaden för fullt på Sofiero. Klicka in på www.sofiero.se och läs mer. Naturligtvis går du in "gratis" med kulturkortet. Just det, det kortet som är en succé - www.mittkulturkortkort.se


Om du vill läsa om allt som händer innan jul i Helsingborg. Klicka in på www.helsingborg.se och hitta programmet inför jul under rubriken: Jul i Helsingborg


Det händer mycket och mer kommer det...

Av Anders - 19 november 2009 18:03

ikväll med Anette Jernström på Marina Plaza klockan 19.00 Jag kommer vara där, kommer du?

Av Anders - 18 november 2009 20:53

och ännu en kväll med möten är slut. Idag har det varit högt och lågt, stort och smått. Mellan allt har jag också fått en spruta i armen. Just det, nu är jag skyddad emot svininfluensan. Nej, jag har inte gått före i någon kö eller till tvingat mig vaccin på grund av mina förtroendeuppdrag. Jag fick stå en i en lång kö bland en hel massa andra födda på 1970-talet, precis som alla andra. (helt ok för mig i alla fall.)


Valet i Danmark är över och turerna har varit många i Helsingör. Vem vann valet och vem förlorade? Kanske inte riktigt klart ännu. Följer utvecklingen på sn.dk (en bra tidningssida!) Återkommer med rapport, när jag fått kontakt med kulturutvalgets formand Marlene Carmel om hur det egentligen gått till.


Imorgon bitti är det åter dags att arbeta på ett antal olika saker. Det är ju bland annat regionfullmäktige nästa vecka. Då går det bland annat bra att chatta med regionpolitikerna. Kolla in www.skane.se/chatt redan nu


Mycket skall ordnas innan måndag, nu får jag väl börja sätta igång om jag skall hinna...



Av Anders - 18 november 2009 06:12

onsdag morgon och tiden rusar framåt. Igår var det en lång dag som slutade med en väldigt intressant diskussion i den 3:e kulturdialogen. Ytterligare en gång var det många som var intresserade av att diskutera kultur, kulturpolitik och framtid. Nästa vecka är det fjärde och sista gången, men sedan fortsätter det den 4.e februari 2010 med storsamling och hur vi går vidare med detta arbete.


Det kommer bli ett intressant 2010. Tja, sedan är det val också, men det blir säkert bra. I Danmark var det val igår och formodligen blir det förändringar i Helsingör. Kulturnämnden och Kulturutvalget har haft ett gott samarbete och förhoppningsvis blir det ingen ändring på det, trots att det kanske blir ny formand.


Idag är det seminarium kring H+ och utveckling där. Många intressanta diskutioner blir säkert idag. Dagen slutar inte förrän sent ikväll igen. gruppmöte inför decemberkulturnämnden står på agendan ikväll.



Av Anders - 16 november 2009 08:17

Så nu har jag lagt en bild på facebook, men har ännu inga vänner där. Frågan är ju, skall man godkänna alla som vill vara vän med en, eller skall börja välja ut? Bara för att man hälsar på någon i korridoren på jobb, måste man väl inte vara vänner, eller?


Skall fundera på hur jag skall hantera facebook-kontot och återkommer när jag accepterat min första vän där....

Av Anders - 15 november 2009 22:40

och väskorna är packade för en intensiv vecka. Imorgon börjar 2-dagar regionledning, sedan blir det 3:e kulturdialogen, H+-seminarium, möten och sedan på lördag höststämma med Kristdemokraterna. Tja, det händer mycker nu innan jul, men det är bara kul...


Vellinge har varit i skottgluggen den senaste veckan, även om Ljungman tagit tillbaka lite av de kommenterar som föll för några dagar sedan. Det är inte lätt när mediedrevet går på. Tänk om alla 33 skånska kommuner, gemensamt hade skrivit till Migrationsverket och villigt förhandlat om ett avtal med alla. Då hade inte det blivit detta kaos som det kanske blir i mitten av december.


Hoppas att det kommer många till den 3:e kulturdialogen som går av stapeln på tisdag 18-20. jag tycker det är mycket intressant att lyssna på alla de kloka idéer och synpunkter som kommer fram vid dessa dialogmöten.


På tisdag är det också kommunalval i Danmark. Hoppas det går bra för Marlene Carmel (formand i kulturutvalget) eftersom vi har ett så bra samarbete för tillfället. Jag tror det är unikt att att kulturnämnder träffas över gränserna på det sätt som vi gjort sedan 2007, då samarbetet inleddes. Tänk om Helsingborg och Helsingör i en framtid kunde ha en gemensam kulturnämnd. Det går enligt EU att göra det. (Läs mer på: http://ec.europa.eu/regional_policy/funds/gect/index_sv.htm och http://europa.eu/legislation_summaries/agriculture/general_framework/g24235_sv.htm)


Tänk en kulturnämnd mellan två länder, två städer och ett gemensamt mål att göra så mycket kultur som möjligt för invånarna och besökarna. Det du, en vision där borta i horisonten...



Av Anders - 13 november 2009 10:08

sätter Helsingborg på kartan. Ännu fler artiklar har nu skrivits, se länkarna:


http://norran.se/nyheter/inrikes/article360009.ece

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6101819.ab

http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article566092/Mozart-och-tango-medel-for-lakning.html


Dessutom diskuterades ämnet i SVT:s morgonsoffa i morse.


Helsingborg + Kultur = Sant...

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards