Alla inlägg den 27 september 2007

Av Anders - 27 september 2007 10:03

Det senaste dagarna har det hänt ganska mycket. Sedan jag bloggade söndags har jag hunnit göra ganska mycket, allt ifrån att ha interna möten i Kristdemokraterna, varit på mitt första regionfullmäktigemöte, ha kulturnämnd, lyssnat på Region Skånes kulturnämndsordförande om kulturpolitiken i Skåne, fått in en insändare, varit intervjuad i en lokal tidning till att fått en motion i kommunfullmäktige bifallen.

 

Ganska mycket, va?

 

Skall jag börja med regionfullmäktige, så var det mycket intressant. Regionfullmäktiges kanske viktigaste fråga den dagen var remissvaret till finansdepartementet om Ansvarskommitténs slutbetänkande. Det visade att ALLA partier utom ett stod bakom förslaget. Det avvikande partiet hade många, väldigt konstiga argument till varför man inte ville ha permanenta regionförsöket. Dessutom visade det sig att när inte gruppledaren är där, finns det stora brister och kunskapsluckor, bland de övriga ledamöterna. Pinsamt när man har 10 mandat, 3 politiska sekreterare och miljontals kronor i partistöd att inte kunna förbereda sig bättre. Detta visar bara på hur lite egentligen de är intresserade av att driva politik. Hoppas att väljarna inser detta, när det är val nästa gång. Annars var det spännande att se riktiga proffs i talarstolarna, jag blev lite imponerad.  

 

Efter halva regionfullmäktigemötet var jag tvungen att åka till Helsingborg och ha själv hålla i Kulturnämndens månatliga möte. Det blev lite intressant diskussion om bokbussen, när Sd:s ledamot gick till personangrepp på bibliotekschefen. Inte heller här driver man politik, utan visar sitt lite rättshaveristiska ansikte. Driv politik, inte sina egna personfrågor i kulturnämnden. Det blev pinsamt, denna gång. Redan i fredags ringde den stora landsortstidningen och ville ha kommentarer kring tisdagens beslut. Som vanligt ställer jag upp och svarar på frågorna. Men läs gärna på innan och ta reda på lite fakta, intervjuerna blir då alltid bättre. Artiklarna som var skrivna redan innan nämnden, kom in i tidningen dagen efter nämnden, men innehöll ett antal fel. Lite pinsamt, kanske. Jag blev plötsligt Moderat i den ena artikeln och in den andre hade mitt namn fallit bort. Vidare hade rubriken: Biblioteken kan säljas ut, absolut ingen bäring i texten eller förslaget. Det beklagade journalisten, men kommer det en rättelse? Tror inte det, va? Dessutom kollade inte tidningen om nämnden verkligen hade tagit de beslut som stod i tidningen. Tänk om nämnden hade ändrat ordförandes förslag. Lite pinsamt, kanske?

 

Igår lyssnade jag på Region Skånes kulturnämndsordförande när han talade vid ett frukostseminarium på DKH. Intressant att röra på vad som händer inom region Skåne och dess kulturpolitik. Egentligen inget nytt, men intressant att lyssna.

 

På kvällen sedan var det Kommunfullmäktige, där äntligen Regionalt Mediecenter hanterades. Någon har kanske läst eller hört att kulturförvaltningen håller på att förändra organisationen, just för att vi skall kunna hantera nya verksamheter. Tänk om vi inte hade gjort något. Då hade detta mediecenter blivit ännu mer försenat. Men det tänkte kanske vissa på när argumenten flög i luften. Kul att Helsingborg satsar ytterligare på film, vilket vissa tror att vi inte gör. Pinsamt att inte ha all fakta, kanske?

 

Under kvällen bifölls även min motion om att en policy för kameraövervakning skall utarbetas. Den förra majoriteten  tyckte inte alls om det, men när det blev maktskifte kom äntligen trygghetsfrågorna upp på dagordningen igen. Igår var ingen emot mer kameraövervakning, så lät det inte förra mandatperioden. Intressant faktum. Äntligen händer det lite i vår kommun, tack vare Kristdemokraterna och Femklövern.

Nu är det torsdag och jag skall jobba hemifrån att bland annat fixa ett statsrådsbesök på onsdag. Är det något intressant för media? Kanske, vi får väl se. Jasså, jobbar du med sådana frågor också. Just det… Trodde ni inte, va??

 

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards