Direktlänk till inlägg 29 maj 2009
Läs pressmeddelandet på länken:
http://www.newsdesk.se/pressroom/helsingborg/pressrelease/view/david-tillbaka-paa-konsul-trapps-plats-invigning-paa-loerdag-30-maj-298393
och texten på helsingborg.se - http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=71747&epslanguage=SV
Redan nu kan du läsa mitt anförande som jag kommer att hålla i samband med invigning imorgon lördag klockan 13.00 på Konsul Olssons plats:
Äntligen skulle kanske vissa säga. Historien kring David är lång, omfattande och infekterad. Redan när David-statyn kom hit första gången, blev det en uppretad debatt i lokaltidningen och bland politiker.
Elvira Sommelius – menade i sitt brev till stadsfullmäktige den 9 januari 1923 att David var en - ”symbol för ungdom och styrka och för en kraft, som djärvts resa sig mot även en övermäktig kämpe”
Mot detta argumenterades det:
1) Davids grymma och barbariska utseende – statyn skulle uppfostra ungdomen till våldsbragder och grymhet.
2) hans nakenhet - under mellankrigstiden kunde en naken kropp reta sedlighetens väktare, men idag krävs det mer för att få uppmärksamhet och debatt.
3) det han representerade – ”In med den obehaglige gossen i ett konstkabinett, mindre omfångsrikt och mindre trafikerat än Hälsingborgs Stortorg”
Så skrev Axel Svensson i en pamflett som hade titeln:
Halshuggarstatyn David – vilja vi ej ha på någon offentlig öppen plats.
Kända och ryktbara helsingborgare uttryckte sig i pamfletten:
”Den sorgligt ryktbara Davidstatyn finner jag konstnärligt undermålig, osmaklig och på den plats där den står, fullständigt omöjlig.”
”Han är så rysligt ful och ser så övermodig och grym ut. Det är så fult att han trampar på Goliats huvud. – En hjälte ser inte ut som en övermodig och grym nedtrampare av den besegrades huvud. ….”
"Min mening om ”David” och dess placering är: konstverket bör försvinna från staden. ”
Vid ett antal tillfällen har det var en diskussion och debatt om att återflytta honom, både på 1960-talet och 1980-talet fanns det motioner i fullmäktige, som av olika anledningar inte blev realiserade.
Jag tycker dock att David-statyn är tillbaka på sin rättmätiga plats och stolt att få vara med om detta historiska ögonblick att 83 år efter den ursprungliga invigningen åter vara här och om en stund förundras över Ivar Johnssons mästerverk.
Medborgarna i en stad säger inte så mycket om vägmärken eller motorvägar, men just konst känner många mer hanterligt att tycka till om. En sådan debatt visar att man bryr sig om sin stad.
Konst har en viktig roll i det offentliga rummet och kan över tid ses som en temperaturmätare på hur framgångsrikt och öppet samhället är. Den offentliga konstens uppmärksamhet har gått i vågor i Helsingborg och förhoppningsvis är detta en inledning på ett fortsatt offensivt arbete med att gestalta det offentliga rummet.
Naturligtvis kan det vara politisk sprängkraft att gestalta det offentliga rummet, men konst skall utmana och provocera, det skall helt enkelt skapa mening och innehåll för alla.
och att-göra-listan är lång. Det gäller nu att förvalta det förtroende Kristdemokraterna i Helsingborg fått av väljarna. Mycket praktiskt som skall på plats, men det ordnar sig säkert längre fram. Dator, skrivbord och en stol och sedan är det bara bö...
... och nystart på jobbet och nya utmaningar för 2015 och framåt. Just nu är det flera omställningar i livet, men bloggen består. Tyvärr har det inte hänt något här på alldeles för länge. Men nu är det dags för omstart, nystart och racerfart mot en s...
Varje dag är en kampanjdag just nu. Långa dagar med möten, planering och genomförande av aktiviteter. På lördag kommer Allians för Helsingborg inviga valstugorna som kommer bli något alldeles extra. Alla kommer bli förvånade och vi kommer att bli upp...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | |||
|