Alla inlägg den 20 juni 2007

Av Anders - 20 juni 2007 21:52

TV4 Skåne, Radio Malmöhus, Sydnytt, Sydsvenskan, Xtra och så landsortstidningen som har en dominerande ställning i det nordvästskånska medielandskapet. Alla har fått samma svar.

En enig nämnd tog ett beslut att....................


Nu skall jag gå och lägga mig, läsa en bra bok och sova en hel natt!

Äntligen, sa vissa, Aldrig sa andra.  


Av Anders - 20 juni 2007 21:41

Är det 81 stycken som arbetar på en stor landsortstidning som alla varit inne här kollat om jag kommenterar dagens händelser? intressant, kommer ni bli ännu fler längre fram? Är det många bara just nu eftersom ni är intresserade av något speciellt eller kommer ni följa utvecklingen av bloggen?


Ikväll har jag varit på möte, ett möte som varade i över 3 timmar, där stora och små frågor diskuterades och beslutades. Äntligen, sa kanske några, Usch, sa några. Nu skall jag tillsammans med min fru packa inför midsommar. Att diskutera sillsort är kanske banalt, men för vissa här i världen som har distans en mycket viktig fråga. För andra, bara banalt.

 Imorgon kommer ett pressmedelande där en enig kulturnämnd skriver om ett av de beslut som vi tog. Dock tog vi  även andra, nog så viktiga. Men just fokuseras allt på en fråga, medan andra förblir okända. Vem bestämmer om vad som skall diskuteras. Är det enskilda som bestämmer eller?


Det blir nog en tidig vinter enligt danska metrologer, men efter vinter kommer alltid vår. Glöm aldrig det.

Av Anders - 20 juni 2007 12:39

Nu har jag missat lunchen igen, allt för att det är så skoj och skriva på bloggen, eller?

Av Anders - 20 juni 2007 12:27


Ibland undrar man vilka drivkrafter som finns bakom vissa påståenden och argument. Är debatten faktaunderbyggd och saklig då?




Av Anders - 20 juni 2007 12:17

Helsingborgs Dagblad är Sveriges största landsortstidning och har 90000? läsare dagligen. Anders blogg har haft som mest 56 läsare på en dag, är det ett hot?

När nämnden tagit sitt beslut kommer det att skickas ut pressmedelande och kulturnämnden har avsikt att gemensamt då skriva en insändare, lugn Gunnar, det kommer en insändare då!


Lite klargörande bara!


Bordlägga ärendet betyder att:


" När en styrelse eller annat beslutande organ avstår från att fatta beslut, utan skjuter upp ärendet till ett kommande möte, säger man att de bordlägger ärendet. Till skillnad från återremiss innebär bordläggningen att det inte görs någon ytterligare behandling. Ärendet återkommer med samma beslutsunderlag och i förekommande fall samma beslutsförslag som vid det första mötet."  (källa: Wipedia.se)


Då skulle vi ta samma beslut fast nästa till den 22:e augusti, det tycker inte jag är just mot de anställda. Att över sommaren vänta på ett beslut som nämden är redo att ta redan idag.


Gunnar:  jag är tillbaka med bloggen. Välkommen att läsa, förundras och kommentera.




Av Anders - 20 juni 2007 12:12


Kulturen förstärks och utvecklas


Intresset för kulturen och kulturpolitik i Helsingborg har varit stort de senaste veckorna sedan kulturnämnden bestämt sig för om en förändrad organisation av verksamheterna.

Att kulturen är viktig för alla, visar detta engemang och jag som kulturnämndsordförande välkomnar denna debatt.

Det kan vara skönt ibland när det blåser – friska vindar gör att nytt syre tillförs.


Argumenten har flugit i luften och misstolkningarna har varit många. En mängd missförstånd har uppstått, bland annat i massmedierna. Därför vill jag som ordförande nu förklara vissa delar, allt för att debatten ska vara saklig och

faktaunderbyggd.

Först och främst vill jag som ordförande starkt och tydligt klargöra för alla som läser: kulturen ska förstärkas och utvecklas och Dunkers kulturhus ska varken avvecklas eller läggas ner.

Verksamheten i Dunkers kulturhus ska utvecklas och förstärkas genom att kulturnämnden föreslår att Kulturmagasinets verksamhet ska tillföras den befintliga utställningsverksamheten. Fem år av verksamhet ska nu förbättras och

förväntningarna från helsingborgarna ska infrias på ett ännu bättre sätt. Nu kommer det på ett bättre sätt att finnas en koppling mellan:

bevara, vårda och visa. Det innebär också att kulturmiljövårdsarbetet får en synlig arena och de intressanta diskussionerna om stadens utveckling kan kopplas på ett naturligt sätt till Dunkers kulturhus. Till detta kommer att Dunkers kulturhus mångsidiga evenemangs-och arrangemangsverksamhet ytterligare förbättras och stärks, genom att mer resurser kan användas.

Det finns vidare inget i beslutsunderlaget som talar om att Dunkers kulturhus bara ska ha en tydlig lokal prägel, utan tvärtom. Dunkers kulturhus ska vara en mötesplats och arena för kultur för helsingborgarna och besökare, vare sig de kommer ifrån Perstorp, Piteå eller Paris.


Förslaget till ändrad organisation handlar absolut inte bara om Dunkers kulturhus, utan det är större än så. Kulturnämndens utgångspunkt i detta förändringsarbete är att all kultur ska få det bättre på alla de sätt vi politiker kan bidraga

med. Politiker ska sätta ramar och ge rimliga ekonomiska möjligheter och de professionella medarbetarna fyller det med innehåll.

Resurserna ska generera mer och ännu bättre upplevelser för alla

helsingborgare och besökare. För Fredriksdal och Sofieros del kommer det att innebära att deras särprägel kommer att behållas och de kommer att få bättre förutsättningar att utvecklas och bli ännu bättre.


Biblioteksplanens genomförande kommer i grunden att förändra synen på biblioteksverksamheten. När den är genomförd om tio år kommer det att finns kulturella mötesplatser runt om i hela kommunen och inte bara i de centrala

delarna av Helsingborg. Jag är övertygad, att om detta genomförs, kommer kulturen att stå bättre rustad för en framtida utveckling än många andra kommuner. Helsingborg är och förblir en stor kulturstad, med bra verksamhetför alla – helsingborgare och besökare.


Anders Lundström (kd)

Kulturnämndens ordförande


Av Anders - 20 juni 2007 12:04

Nu skall jag snart på och äta och tänkte bara skriva några rader.

Frågor:

Finns det andra saker i livet än politik? Ja, naturligtvis. Innebandy, vem älskar inte att springa runt och fäkta med en platspinne och få ut sina känslor om allt och alla.

Finns det större saker i livet än politik? Ja, naturligtvis. Kärlek och närhet till vänner och släkt.

Av Anders - 20 juni 2007 08:26

men först skall jag arbeta. Ja, just det. Jag har ju mitt arbete som arkivarie vid Lunds universitet att sköta. Halv 9 börjar jag så nu måste jag tyvärr sluta blogga. Fortsätter kanske på lunchen, se om jag hinner. Ha det så länge. Än har det inte blivit någon tidig vinter här i alla fall.

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<<
Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards