Alla inlägg den 23 januari 2012

Av Anders - 23 januari 2012 12:19

och kommer att hända inom snar famtid.


Ja, helgen har varit Juholts, utan att överdriva kanske. Till och med på HD:s kultursidor kryper diskussionen in om politiska företrädares lämplighet och eventuella vandel. Det är några veckor sedan jag bloggade på sidan. Mycket har hänt. Bland annat är det nu klart att jag från och med den 1 februari skall åter tjänstgöra såsom politisk sekreterare för Kristdemokraterna i Region Skåne. Det innebär att jag ännu en mandatperiod skall äga mig helt åt politik. Denna gång blir det dock mer inriktat på social- och folkhälsopolitik än kulturpolitik. Även om jag gärna har synpunkter inom det området också.


Kul att en bloggare på HD äntligen har velat ha lite fakta om kulturkostnaderna i Helsingborg. Redan förra mandatperioden försökte jag informera, men ack då gick det inte. Spännande också att det kulturpolitiska programmet sågas i tidningen. Under flera år har ju det efterfrågat en långsiktighet och diskussion om inriktning. Nu när detta sker - skall fokus helt plötsligt ligga på nuet, inget framtiden. Tja, det är alltid lätt att sitta på läktaren och ha åsikter. Kom in i matchen istället, är mitt råd...


Sedan förra blogginlägget har ockå en hemlöshetsräkningen presenterats på nationell nivå. Siffrorna är inte roliga men arbete pågår hela tiden för att göra saker bättre. Helt enkelt handlar det om att bekämpa hemlösheten med alla tillgängliga medel - på torsdag inleds arbetet i Helsingborg med en första träff för ledande politiker som tillsammans skall ta fram en övrgripande strategi (som sedan skall till kommunfullmäktige för beslut.) Regeringens samordare Anefur är inbjuden till Helsingborg och den 30 mars håller Per Eriksson, rektor LU en konferens där Bostad Först kommer att diskuteras.  Kolla in länken: www.soch.lu.se/forskning/bostad-foerst - för mer information om detta. I februari kommer Helsingborgs stad göra sin årliga räkning - återkommer säkert i denna fråga också.


I helgen var det en artikel i HD kring Ramlösagården och ett socialt boende där. Läste idag igenom åsikterna som hd.se släpper igenom. Kanske är nättrollen många, men mycket spricker i solen. På torsdag eftermiddag skall vi träffa skolledningen på Ramlösa Friskola för att diskutera ett upplägg kring informationsinsatser i området. Hoppas på konstruktiva och givande diskussioner kring detta. Återkommer i frågan.


På fredag åker jag till Västerås tillsammans med 1200 andra kristdemokrater. Då kommer det också vara ett extra riksting. Vem som är Kristdemokraternas partiledare på söndag återstår att se. Nästa års kommun- och landstingsdagar kommer i alla fall att avhållas den 25-26 januari. Platsen är än så länge hemlig (presenteras på lördag vid 13.00-tiden), men det kommer bli en stor överraskning när staden presenteras. Jag gillar valet stort....





Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards