Alla inlägg under januari 2010

Av Anders - 19 januari 2010 11:19

under hela dagen. Dock är åter frågan om biografsituationen på uppsegling. Kulturnämnden kommer imorgon att åter diskutera frågan och förhoppningsvis ta ett handlingsprogram som ger Kulturchefen i uppdrag att utreda möjligheten att inrätta ett "digitalt hus" i Helsingborg.


Jag hoppas att under april månad kunna presentera en långsiktig och hållbar lösning på frågan. Morgondagens beslut är ett steg på vägen. Ni har väl inte glömt att Helsingborg tagit ett unikt filmmanifest. Nu är det dags att gå ifrån ord till handling....


Imorgondagens tidning går det förmodligen läsa om en intervju kring dessa frågor. I 20 minuter och 18 sekunder blev jag intervjuad av lokalorganet HD om just vårt kommande handlingsprogram som innehåller flera viktiga beslut.


Dessutom kommer eventuellt ett svar på GB:s lörsdagskrönika. Om den nu håller att publicera. Redan idag går det att läsa en insändare med rubriken: "Dunkers kulturhus är en framgång."




Av Anders - 16 januari 2010 08:34

Ännu en gång är Dunkers i blickfånget för media och engagerade medborgare.

http://hd.se/skane/2010/01/15/bottenar-for-dunkers-kulturhus/

http://hd.se/helsingborg/2010/01/15/bottenar-for-dunkers-utstallningar/

Debatt, diskussion och synpunkter är alltid bra för då bryts åsikter mot varandra. Tyvärr blir det dock övertoner ibland, men vems fel är det? Är det politikernas fel, medborgarnas fel eller medias fel som skriver och vinklar händelser. Vad tycker du?


http://hd.se/kultur/blogg/2010/01/15/lundstroms-luddiga-undanflykter/ - tycker att mina "undanflykter är luddiga". Intressant var att jag talade med journalisten i nästan 30 minuter om hela kulturnämndens verksamhet, men texten handlade bara om en mätkategori av ett 30-tal för Dunkers verksamhet. Är jag luddig då?


Jag har vid fem tillfällen erbjudit "Kultur-Sören" att träffas och diskutera hans synpunkter, men varje gång har han avböjt av flera skäl. Kanske dags att bjuda igen?


http://hd.se/kultur/gunnar-bergdahl/2010/01/16/otack-ar-politikernas-lon/ - när tycker HD:s kulturchef "synd om mig". Det är inte synd om mig. Jag har ett förtroendeuppdrag som kommunfullmäktige valt mig till. Jag har ett stort ansvar att förvalta, utveckla och förändra kulturnämndens verksamhet utifrån de visioner och mål som i demokratisk anda är antagna.


Att vara förtroendevald handlar inte att tillfredställa mig högst personliga kulturella ambitioner, utan se till att andra får möjlighet till kulturella upplevelser i Helsingborg.


Intressant att lyfta fram Louisiana i debatten. När de öppnade för 50 år sedan var de en publiksuccé redan från början. Danskarna vallfärdade dit och Louisiana blev snabbt större än verksamheterna inne i Köpenhamn. Det gick på mindre än ett år.


Tja, vad skall man skriva?  Kanske ingenting, kanske för mycket. Myntet har alltid två sidor och debatten alltid två syften...




Av Anders - 15 januari 2010 12:48

Ännu en gång diskuteras besökssiffrorna på Dunkers kulturhus i husorganet HD (se artikel http://hd.se/helsingborg/2010/01/15/bottenar-for-dunkers-utstallningar/)


Denna gång är vinkeln - RAS FÖR DUNKERS - tja vad skall man skriva om detta, då? Klart att det är ett misslyckande att Dunkers kulturhus inte ännu har lyckats bli "helsingborgarnas vardagsrum" som utlovades 1997 när framsynta politiker beslutade om att bygga Dunkers kulturhus.


Det finns många aspekter på detta faktum, men utan att tvekan är siffrorna inte bra när det gäller utställningsverksamheten. Nu är detta bara en del av kulturhusets verksamhet. Det många andra positiva siffror som inte HD redovisar i denna artikel. Dunkers är ett fantastisk byggnad som alla helsingborgare skall vara stolta över och Helsingborg är en underbar stad att bo i med ett unikt kulturutbud. Synd att vi inte alla dagligen arbetar för det, utan tar energi, istället för att ge energi...


 Tittar man sen på Fredriksdal, Kärnan och Sofiero är det "rekordsiffror". Intressant och se om det blir uppföljning på detta, också?


Naturligtvis arbetar både politiken och tjänstemän med frågan på olika sätt. Det är inte helt enkelt att vända detta, men jag är helt övertygad om att det går.


Att fokusera på det negativa tar en massa energi, därför kommer kommenterar jag inte allt.




    

Av Anders - 12 januari 2010 11:06

Idag är det Kristianstad som gäller och Region Skåne. Just nu diskuteras och analyseras beslut som kommer framöver i den regionala politiken.



I dagens HD går det läsa om eventuell vikingaborg i Helsingborg(http://hd.se/helsingborg/2010/01/12/undersokningar-kan-bekrafta/)


Min kommentar är: "Det är spännande idéer och intressanta teorier. Men vi kan inte gräva av ren nyfikenhet" .


Vad tycker du, skall Helsingborgs stad gräva efter vikingaborgar i Öresundsparken? Skicka kommentarer!!








Av Anders - 11 januari 2010 11:10

Tja, bloggen har legat nere lite under jul- och nyårshelgen. Inte mycket har hänt (som varit intressant att skriva om här på bloggen), men nu blir det ändring.


Fram till den 19 september kommer det hända en hel del och ni läsare här på bloggen kommer få det senaste, det viktigaste och det bästa hela tiden. Kolla därför in bloggen varje dag .....


Idag är det åter möten, papper som skall läsas och viktiga beslut som skall tas.

Under helgerna har det skrivits lite om mig, kulturnämnden och kulturpolitik, men har inte egentligen för avsikt att kommentera det. Börjar bli van att det skrivs, men man kan ju inte ta åt sig allt.


Det kommer säkert startas en massa bloggar, det kommer bli twittrande och inlägg på facebook, men endast en fåtal har varit igång sedan flera år tillbaka.


Förresten kolla in www.facebook.se. Jag har lagt upp ett konto där också nu. Bli vän, så får du det senaste där också.


Nu skall jag läsa en rapport om EP-valet. Länken hittar du här:

http://www.miun.se/upload/ITM/Demicom/Rapporter%20pdf/DMI-rapport-23-FINAL.pdf - vad kan man lära av denna? Återkommer vid tillfälle...







Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards