Alla inlägg under september 2009

Av Anders - 14 september 2009 07:20

  

 

Sverige har ett av världens mest generösa studiestöd. Ändå har många studenter svårt att få ekonomin att gå ihop. Regeringen presenterar därför i budgeten en studiemedelsreform i två steg. Från 1 januari 2010 höjs studiemedlen med 430 kr per månad medan det så kallade fribeloppet höjs med cirka 30.000 kr från 1 januari 2011. Förslaget innebär i praktiken att en student med fullt studiemedel får 350 kr mer i månaden – på grund av att det så kallade prisbasbeloppet sänks under 2010. - inleds dagens DN Debatt (www.dn.se/opinion/debatt/350-kr-mer-i-manaden-for-studenterna-nasta-ar-1.951727)


Nu alliansregeringen presenterat utspel ifrån en skola, en polisstation och nu senast på DN Debatt. På onsdag kommer Göran Hägglund till Skåne och Lund, vad kommer han presentera då? Något ur budgeten? Vi håller alla tummarna....

Av Anders - 13 september 2009 16:27

Läser idagens DN (www.dn.se/nyheter/valet2010/det-finns-inga-sakra-valjare-1.951615) att det inte finns några säkra väljare för några partier.


Går det att nå 500.000 ungdomar utan att satsa på otraditionella reklamkampanjer? Vad lockar man 1,7 miljoner pensionärer med i valrörelsen 2010? Hur når man Stadsbor och invandare?


Det finns några olika grupper att ta hänsyn till när de politiska förslagen skall formuleras under hösten och presenteras under våren, sommaren och precis innan valet 2010 den 19 september...


Det kommer i alla fall bli ännu mer teve-reklam. Det ärmånga som tror det i alla fall. (www.dn.se/nyheter/valet2010/tv-reklam-blir-rumsren-i-valrorelsen-1.951613)


Hur kommer det då att gå? Tja, ett år innan valet är det omöjligt att gissa, men tendenser går att se. www.dn.se/nyheter/valet2010/opinionen-spretar-ett-ar-fore-valet-1.951621


Jag är övertygad om att alliansen vinner igen och bryter den historiska vallen av socialdemokratiskt maktövertag...




  

Av Anders - 13 september 2009 16:16

har du sett filmen om Helsingborg, inte? Klicka då in på: www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=72059&epslanguage=SV


I den får du se Helsingborg ifrån sin allra vackraste sida. Ett antal klipp som visar det mesta och bästa av helsingborgsregionen. Den börjar på Kullaberg och slutar på Gröningen. En bra film som lyfter fram det bästa av Helsingborg och dess region. Jag blir stolt när jag ser den, vad tycker du om den?

Av Anders - 12 september 2009 07:56

är det dags att rösta i kyrkovalet. Ännu har jag inte riktigt bestämt mig hur mina fyra olika röster skall fördelas. Jag håller med: www.personval.nu - att befria Svenska kyrkan ifrån politiska partier. Om jag är rätt underrättad styr M & S kyrkopolitiken i Helsingborg tillsammans. Det är naturligtvis skäl nog att inte rösta på någon av dem. (Skulle väl inte göra det annars heller, men ändå.)



Fick tidningen AMOS (www.amosmagasin.se) i brevlådan igår fredag, där de lokala, regionala och nationella nomineringsgrupperna presenterades. Tja, det kräver nog lite tankeverksamhet innan jag bestämmer mig. Det är ju inte förrän nästa söndag, kanske jag får något tecken på vad man skulle kunna tänkas rösta på. (skämt!)





20 sept  

Av Anders - 12 september 2009 07:48


"Helsingborgarna trivs i sin stad och är överlag nöjda med kommunens verksamheter. De flesta kan rekommendera ett besök till staden och tror sig också kunna övertyga andra att flytta hit. Det visar en färsk analys av statistik från Statistiska Centralbyrån."


Så inleds pressmeddelandet ifrån Helsingborgs stad angående den nu publicerade medborgarundersökningen. Här kan du själv läsa rapporten:  (http://helsingborg.se/upload/Om%20Helsingborg/Kalla%20fakta%20om%20Helsingborg/PERSPEKTIV0509.pdf) Bland annat får kulturen i Helsingborg bra betyg. Men det visste du väl redan.



  



Av Anders - 11 september 2009 13:50

Riksmedia har nu fått upp ögonen för trafiksituationen här i Skåne och alldeles speciellt Helsingborg-Helsingör. I DN går det att läsa (http://www.dn.se/ekonomi/danskar-vill-ha-tunnel-mellan-helsingborg-och-helsingor-1.950730) att till och med danskar vill ha en tunnel nu.


Äntligen! Det kanske kan bli en tunnel inom 10-20 år även i norra öresundsregionen?



Av Anders - 11 september 2009 11:57

  


har jag blivit omnämnd på Kultur-Sörens blogg (http://hd.se/kultur/blogg/). Kanske ett rekord att en kulturnämndordförande kan ge uppslag till så många blogginlägg.


För att undvika felskrivningar, misstolkningar och bara rena faktafel har jag nu vid fem tillfällen bjudit in skribenten att träffas/mötas/diskutera mitt och kulturnämndens agerande i olika frågor. Efter fjärde förfrågan fick jag svar, men jag har nu frågat igen. Jag tycker nämligen att det är olyckligt att felaktigheter, misstolkningar och faktafel förekommer och vill undvika dessa i framtiden. Kanske är det för mycket begärt men man måste väl försöka. Hoppet är det sista som överger människan, eller?



I det 16:e och senaste inlägget (http://hd.se/kultur/blogg/2009/09/10/antonio-tublens-original-och-helsingborg/) står det: "Elizabeth berättar att hon ringt upp kulturnämndsordförande Anders Lundström som dock inte var intresserad av att försöka göra något för att filmen skulle visas i Helsingborg."


Det är inte sant. Jag har talat med tjänstemän i Helsingborg, försökt klura om det är möjligt och fått till svar att det är ganska svårt att få rättigheterna att visa en film bara så. Allstå har jag försökt att göra något, men det räckte tydligen inte.


Den 21 oktober kommer kulturnämnden ta ett filmmanifest och just nu håller förvaltningens tjänstemän på att klura hur och på vilket sätt man kan visa kvalitetsfilm i Helsingborg i framtiden.

Av Anders - 10 september 2009 15:43

händer det mycket inom politiken. Sedan länge är det känt att BP10 (budgetpropositionen för 2010) kommer denna dag. Idag skriver TT (i flera medier bland annat: www.metro.se/se/article/tt/2009/09/10/kulturpropp/) att även denna dag kommer kulturpropositionen presenteras. Flört


Efter 1 1/2 år utredande, över 900 sidor betänkande och 500 remissvar är det då äntligen dags för Alliansregeringen att beskriva hur framtidens kulturpolitik kan se ut. Därefter skall den behandlas i riksdagen, men för det mesta brukar förslagen gå igenom. Man lägger helt enkelt ett förslag som allianspariterna är överens om.


  

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards