Alla inlägg den 4 juni 2009

Av Anders - 4 juni 2009 14:20

Kristdemokraterna arbetar för ett tryggare och mer medmänskligt samhälle. Både i det stora och det lilla. Europaparlamentet spelar stor roll för flera ­frågor som är viktiga för vår trygghet och medmänsklighet:

• Det internationella ­ansvaret att hejda klimatförändringarna som hotar vår jord.
• Den globala ­finanskrisen och behovet av en mer långsiktigt ­hållbar ekonomi.
• Den fruktansvärda människohandeln som pågår över ­gränserna.
• Synen på alkohol, tillsatser i maten och andra hälsofrågor.

Av Anders - 4 juni 2009 10:08


går det att läsa texten: http://hd.se/ledare/2009/06/04/ovaerdigt-med-slaveri-i-eu/ - som är ett inlägg inför valet på söndag.


Lite skillnad mellan texten som är publicerad och den jag egentligen skickade in. Men det viktigaste var att den publicerades. Har du bestämt dig för vem du skall kryssa?


Såhär står det i tidningen:


Ovärdigt med slaveri i EU


Jag vill rösta för en politik som sätter stopp för människohandel, skriver Ander Lundström (KD).


DEBATT. Är EU-valet ett viktigt val? Går det att jämföra med val till riksdag, landsting och kommunfullmäktige? Jag förstår de väljare som känner osäkerhet. Det vore inte ärligt av mig att säga att allt är så kristallklart ens för mig som aktiv politiker. Vilka frågor avgörs på EU-nivå och vilka frågor avgörs dessutom med beslut i Europaparlamentet eller är det något annat EU-organ som har beslutsmakten.


För mig finns ett antal viktiga frågor som jag vill påverka med min röst. För mig uppfyller Kristdemokraterna och våra kandidater dessa förväntningar. Utöver frågan om barns trygghet vill jag rösta på parti och kandidater som kan ge oss ett EU som är med och räddar Östersjön. Ett krav som jag finner väl motiverat är att märka all olja så att oljeutsläpp kan spåras. Dessutom bör bötesbeloppen för oljeutsläpp höjas. Vidare vill jag rösta för en politik som sätter stopp för människohandel. Det är ovärdigt att vi i Europa år 2009 lever med en form av slaveri för vissa människor.


Människovärdet måste upprättas. Och för att stoppa och förhindra kriminalitet behövs ett gränsöverskridande samarbete mellan polis, åklagare och andra brottsbekämpande myndigheter inom EU. Jag inledde med att skriva om osäkerhet. Och jag har fortfarande respekt för alla som känner tvekan och osäkerhet om vad min röst gör mest nytta i EU-valet. Tvärsäkra besked och självgodhet tror jag mer blockerar än öppnar när vi ska samtala om framtidens Europa.


Anders Lundström (KD)
Ramlösa


Såhär såg texten ut när jag skickade in den:


Gå och rösta…

Opinionsmätningarna svänger upp och ner. Snacket handlar mycket om hur många som kommer att rösta. Är EU-valet ett viktigt val? Går det att jämföra med val till riksdag, landsting och kommunfullmäktige? Jag förstår de väljare som känner osäkerhet. Det vore inte ärligt av mig att säga att allt är så kristallklart ens för mig som aktiv politiker. Vilka frågor avgörs på EU-nivå och vilka frågor avgörs dessutom med beslut i Europaparlamentet eller är det något annat EU-organ som har beslutsmakten. Ja, dessa funderingar har många och därför blir valet lite mera diffust än andra allmänna val.


 EU-valet är en demokratisk rättighet som vi har chans att nyttja. Och då bör vi göra det. För mig finns ett antal viktiga frågor som jag vill påverka med min röst. Samtidigt vill jag med min röst markera vilken färdriktning jag vill se på politiken och slutligen kan jag med ett kryss markera den kandidat som får mitt särskilda stöd.


För mig är trygghet och bra uppväxt för barnen en grundfråga. För mig uppfyller Kristdemokraterna och våra kandidater dessa förväntningar. Utöver frågan om barns trygghet vill jag rösta på parti och kandidater som kan ge oss ett EU som är med och räddar Östersjön. Ett krav som jag finner väl motiverat är att märka all olja så att oljeutsläpp kan spåras. Dessutom bör bötesbeloppen för oljeutsläpp höjas.  Vidare vill jag rösta för en politik som sätter stopp för människohandel.


Det är ovärdigt att vi i Europa år 2009 lever med en form av slaveri för vissa människor. Människovärdet måste upprättas. Och för att stoppa och förhindra kriminalitet behövs ett gränsöverskridande samarbete mellan polis, åklagare och andra brottsbekämpande myndigheter inom EU.  Jag inledde med att skriva om osäkerhet. Och jag har fortfarande respekt för alla som känner tvekan och osäkerhet om vad min röst gör mest nytta i EU-valet.


Tvärsäkra besked och självgodhet tror jag mer blockerar än öppnar när vi ska samtala om framtidens Europa. Samtidigt vill jag med mina funderingar peka på att det finns goda skäl för att använda rösträtten och – om du delar mina synpunkter – rösta på Kristdemokraterna den 7 juni.


Anders Lundström, Ramlösa


Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards