Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Anders - 8 maj 2009 20:05


Fredriksdals törnrosasömn är nu över och en intensiv period börjar. Imorgon lördag presenteras ytterligare en utställning. Se länken: http://www.fredriksdal.se/templates/StandardPage.aspx?id=69327&epslanguage=SV


I Valborg var det Trapp-utställningen och nu Mat i kvadrat. Det händer mycket på Fredriksdal och inom kulturen i Helsingborg. Jag är i Bromölla imorgon och springer http://www.humlestafetten.se/ (sträcka 3 för www.femkloverniskane.se alt http://www.femkloverniskane.se/politisk_stab2.html). Dock kommer jag till Dunkers på söndag, kommer DU?


Se min insändare i HD imorgon om musikskolan. Tyckte du det var rätt att svara, eller? Kommentera gärna...

Av Anders - 8 maj 2009 14:37

På söndag är det dags. Undra hur mycket folk det kommer? jag kommer, KOMMER DU?


Det är fler som kommer, se länken: http://hd.se/noje/2009/05/08/jag-saeger-till-mig-sjaelv-att/, "Christian Walz som spelar med sitt band på Dunkers releasefest för barn- och ungdomssatsningen Dunkers Unga 10 maj klockan 17."



Av Anders - 8 maj 2009 12:07

Såhär ser mitt svar ut till den insändare som var i dagens tidning. Du kan läsa den också i morgondagens tidning. Men som alltid läser du det först här. Alltid...


Svar till Pinsamt om musikskolan...


Helsingborg har ett unikt kulturutbud som vi alla skall vara stolta över. För att utveckla detta har Kulturnämnden under 2007 och 2008 tagit ett antal viktiga beslut, där prioriteringen hela tiden varit att fler barn och unga skall få tillgång till stadens kulturverksamheter. En del av detta är att utveckla Musikskolan till en modern och framtidsinriktad verksamhet där barn- och ungdomskulturen står i centrum. Imorgon söndag, den 10 maj, är det stor fest på Dunkers. Då presenteras det nya programmet och alla kurser. Dessutom står det en rad artister på scenen. Från 11 till 21 kan alla helt gratis prova på, uppleva och bilda sig en uppfattning om vad Dunkers Unga är för något.


Denna förändring har inte minst på insändarsidorna och hos några engagerade varit omdiskuterad och ifrågasatt. Igår var det den 27:e insändaren som på samma tema som försöker bevisa felaktigheten i fattade beslut. Kulturnämnden har ett stort förtroende för ledning och personal att utveckla verksamheterna utifrån de riktlinjer och målsättningar som en enig kulturnämnd beslutat om. Politiker sätter upp ramar och ger ekonomiska förutsättningar, men diskuterar inte enskilda detaljer. Framöver kommer också noggranna uppföljningar ske om verksamheterna uppnår de högt uppställda ambitioner som finns med barn- och ungdomskulturen i Helsingborg. Kulturnämnden är övertygad att fler barn och unga kommer få kulturella upplevelser genom att göra dessa organisatoriska förändringar. Det måste väl ändå vara allas ambition, eller?


 Vad det gäller större delen av de frågor som ställts i insändaren är jag är övertygad om att förvaltningsledning och verksamhetsledning kommer hantera detta tillsammans med berörd personal framöver på klokt och korrekt sätt. Kom själv och skaffa dig en uppfattning om hur det ser ut på Dunkers Unga. Jag kommer att vara där, kommer DU?



Anders Lundström (KD)Ordförande i Helsingborgs stads kulturnämnd

Av Anders - 8 maj 2009 10:48

Imorgon är det Europadagen. Läs mer på: http://europa.eu/abc/symbols/9-may/euday_sv.htm eller http://www.scb.se/Pages/PressRelease____273388.aspx.


På denna blogg lär man sig hela tiden nya saker. Den 7 juni skall jag gå och rösta till EUP. Jag vet vem jag skall kryssa (http://www.alftillbryssel.eu/) vet du det?



Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards