Alla inlägg den 16 september 2007

Av Anders - 16 september 2007 16:10

I fredags var det mycket folk på DKH. Publikrekord skrev en dagstidning, men den stora underhållningen stod väl inte jag för.... Som invigningstalare sa jag ungefär såhär:


Som KN:s är jag stolt att vara med och inviga denna utställning med 9 regionala konstnärer som med olika tekniker och uttryckssätt beskriver konsten på sitt sätt. Är då konsten lokal?  Nej, jag tror inte det. Jag tror att konsten saknar geografiskt ursprung och det är bara människor som känner ett sådant ursprung.

Naturligtvis är det Magnus Jensner, den fantastiska personalen på DKH och konstnärerna som skall hyllas denna dag.

Med detta förklarar jag utställningen för invigd och officellt öppnad......


Mycket folk var där och några kom fram och ville tala med mig, och då bara positivt om det som händer på att hända inom kulturförvaltningen i Helsingborg. Var är alla belakare, nu??


Sedan blev det middag med konstnärerna och intressanta diskussioner om kulturens roll i samhället. Skall kultur vara grädde på moset eller komma först i samhället? Skall kultur kunna mätas och kontrolleras, eller skall man fritt bara utnyttja? Ja, det finns alltid olika åsikter.... Ingen hade väl alla svar, men frågorna är viktiga...


Efter middagen träffade jag min fru som varit på teaterpremiär med en

väninna.  En bra pjäs, tydligen... Skall gå och se den vid tillfälle...


Lördagen bestod mest av ärenden och saker som inte hunnits med under veckan. Man måste handla, städa och tvätta, fast man är trött....

Lugn hemmakväll med en DVD (Spaceballs) och tidigt i säng. Helgerna är alltid för kort, eller vad tycker du? Söndag och läsa böcker, umgås och tanka energi inför en ny vecka, som blir lång, dryg och intensiv... Alltifrån möten om lokala problem till Stockholm och förhandsinformation? om regeringens budget på onsdag. Mycket har läckt till media redan, avsiktligt eller inte?


Imorgon är det 1 år sedan sedan valet. Det går fort, men tänk så mycket som alliansen har hunnit med. Det brukar inte gå så fort när S bestämmer. men så är de ju vana att sitta vid makten.... 3 år kvar och lokalt skall vi hinna med mycket mera. Bara vänta, det kommer mera, mycket mera.... Helsingborgarna skall bli stolta över sin vackra, fantastiska stad med nya positiva idéer hela tiden. Det går att förena trygghet och frihet....


Sitter här och fantiserar iväg om hur Helsingborg ser ut 2010. Jag vill i alla fall vara med på den resan.... Nu packar jag väskan, sorterar papper och läser helgens mejlskörd. Hinner väl med att umgås lite också... inte bara politik.....

Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards