Alla inlägg under juni 2007

Av Anders - 21 juni 2007 20:42

En fråga till alla dem som tror sig veta något om "kultur". Ta fram den senaste programkatalogen från Dunkers kulturhus, läs igenom och skriv sedan till mig vilka programpunkter som inte kommer att finnas kvar i och med den nya organisationen? Den som läser förslaget, som en enig nämnd tog igår, inser då snabbt att det kommer att vara ännu mer verksamhet i Dunkers Kulturhus framtida katalog, än dagens. Programkatalogen kommer alltså att bli ännu större, tyngre och bättre. Är det att slakta?

Är det att vara kulturfientlig att plädera för att kulturen i Helsingborg skall få ännu mer pengar? Är det att vara kulturfientlig att inrätta ett filmcenter där stadens samlade filmresurser finns, förmodligen i DKH? Är det kulturfientlighet att samla alla resurser för barn- och ungdomkultur i en verksamhet och bygga ut musikskolan till en kulturskola, där många konstformer finns representerade?


Åter till uppgiften, läs och skriv till mig, vad kommer att försvinna? Lycka till, ni har hela midsommarhelgen på er. För nu skall jag snart köra till Karlskrona och dess underbara skärgård!



Av Anders - 21 juni 2007 18:13

Handlar organisationsförändringen om att detaljstyra kulturen i Helsingborg? Nej och åter nej. Genom att personalen kommer att forma verksamheten utifrån de ekonomiska ramar och organisatioriska förutsättningar som politiken sätter, har alltså medarbetarna stort inflytande på processen.


Är detta borgligt förslag? Nej, beslutet var enigt och de partier som sitter i kulturnämnden är: moderaterna, socialdemokraterna, folkpartiet, sverigedemokraterna kristdemokraterna, spi och så har centern, miljöpartiet och vänsterpartiet insynplats utan yttrande- och beslutanderätt. Ingen hade avvikade uppfattning om beslutet. (Dock var inte det där någon ifrån centern eller vänsterpartiet)

Är Avonis-rapporten ovetenskplig och tendentiös? Det för stå för den som tycker så, men Avonis har tidigare gjort utredningar för Helsingborgs stad och andra kommuner och aldrig har någon sagt att denna firma är oseriös, okunnig eller inkompetenta, tidigare alltså!


Är 70 kr för mycket för ett besök? Ja, det är frågor som har diskuterats och kommer att diskuteras framöver, var så säkra.


 DKH har över 500 000 besökare, men alla använder inte huset som en kulturell mötesplats. Det hade väl varit fantastisk om vi kan få dessa siffror att gå på utställningarna eller evenemangen.

Siffran 500 000 är personer som passerar dörrarna och gör allt ifrån att  besöka butiken, gå til matsalarna, till att betala för att gå på någon utställning. Från över 500 000 inpasserande till 29 000 betalande till någon av utställningarna är steget långt, nu skall det bli kortare.


Varför har kulturnämnden en vision där det står att kulturen skall vara till för helsingborgare och besökare? Ju, för att vi är övertygande om att kunna locka både helsingborgarna och besökare, att använda våra verksamheter och få upplevelser ut över de vanliga. Besökare från Perstorp, Piteå eller Paris.


Har du frågor, skriv en kommentar och jag skall svara.


Förövrigt är jag i Blekinge och firar midsommar, det skall bli kul att umgås med vänner och bekanta, som inte kastar telefonluren i örat på mig. Ha det, nu går jag över till att vara en alla dessa som firar midsommar utan att läsa tidningar, lyssna på radio eller titta på tv. (Lite måste man väl, men sparsamt.)


Av Anders - 21 juni 2007 16:52


Idag hände det igen, en journalist som kastade telefonen i örat på mig, när jag försökte påtala en uppgift.

- Har du tagit på dig för stor kostym? Är du inte mogen uppgiften? Jag vill inte prata med dig!

 Klick!


Jag undrar världen är på väg, ibland faktiskt. Jag diskuterar och argumentar de förslag som jag skrivit upp och som enig nämnd tagit. Med alla över allt när som helt, men när argumenten blir att kasta luren i örat på mig, blir jag faktiskt förundrad.

Av Anders - 21 juni 2007 11:18

Det blev visst en tidig vinter i år, men efter vintern kommer alltid en vår. Vänta och se, det går mot ljusare tider.


Av Anders - 21 juni 2007 11:11

den personen som tipsade hela världen om att även jag hade en blogg, utan dig hade inte många hittat hit. Därför riktar jag ett stort tack till dig, jag vet att du läser och förundras. Ett stort tack, utan dig hade jag inte haft 81 besökare om dagen.

Av Anders - 21 juni 2007 11:08


Under de senaste veckorna har medias kulturdebatt handlat om Helsingborg och en nedläggning av verksamheterna på Dunkers kulturhus. Detta är en ensidig vinkling av det ramförslag till organisation för kulturförvaltningen som en enig kulturnämnd beslutat om.

 

Den nya organisationen är resultatet av en process, som sträcker sig över mandatperioderna. Underlaget till dagens beslut grundar sig bland annat på flera utredningar som genomförts under denna tid.

Beslutet innebär att ingen verksamhet läggs ner, vilket vi tydligt vill understryka. Tvärtom, organisationen får ett tillskott av Sofiero.

 

Förändringarna i organisationen innebär att Dunkers kulturhus blir en arena för museum, konst och scen. Dessa verksamheter finns idag på Dunkers kulturhus. Beslutet ändrar inte uppdraget. Utställnings- och programverksamheten fortsätter som tidigare. Sammanförandet av Kulturmagasinet med Dunkers kulturhus, inklusive Kärnan stärker uppdraget att samla, vårda och visa. Vi vill också satsa på barn- och ungdomskultur, stärka den och tydliggöra den. Även det  fria kulturlivet får en starkare ställning i denna organisation.

 

Sofiero kommer fr o m årsskiftet att tillhöra kulturförvaltningen. Tillsammans med Fredriksdal får vi på det viset två av Skånes populäraste besöksmål inom organisationen.

Fredriksdal museer och trädgårdar och Sofiero är starka varumärken för Helsingborg. Genom samordning kan synergieffekter skapas. Detta sker utan att ge avkall på deras unika verksamhetsprofiler.

 

Detta är i huvuddrag kulturförvaltningens nya organisation, som vi över partigränserna är eniga om.  Vi genomför detta för att skapa nya möjligheter för kulturverksamheterna i Helsingborg och för att kulturlivet ska upplevas som inspirerande, tillgängligt och utvecklande för fler helsingborgare och för stadens besökare.

 

Anders Lundström Maria Ward Therese Boström Gunilla Carlborg Sverker Engebladh Lena Jacobsson Olle Assarsson Rangvi Cimmerbeck Roland Nilson

Carl-Johan Wassholm Kent Kjellgren Markus Waltermark Manigeh Nadjafi

Kenneth Pettersson Gustav Ahlbin Carina Johansson Johan Lindell Senadin Redzepagic

 

Av Anders - 21 juni 2007 10:50

I raden av epitet såg jag idag att ett nytt ord förekom, nämligen loser. Sedan tidigare har det varit:  


barnslig (på vilket sätt?), minityrbildt (undra vad det är?), inkompetent, oduglig, "förstår inte vad kultur är", kulturfientlig, B-lagspolitiker (finns det då A-lagspolitiker), liten karriärspolitiker (liten?), bypolitiker (trodde det var en stad?) och bakåtsträvare.


Sedan tidigare var det ju en insändare som skrev: knähund.


Det roliga i kråksången är ju att alla dessa epitet kommer från människor som jag inte känner, träffar regelbundet eller någon kontakt med. Hur vet dom allt detta om mig? Eller är det bara tyckande utifrån ett förslag som en enig kulturnämnden fastställde igår?



Av Anders - 21 juni 2007 07:02

Jag använder gärna min plattform för torgföra mina åsikter. Kul, innebär också ett ansvar, men tar alla det, då??

Att ha åsikter är ett måste! Skriv och analysera, men att ha åsikter om andra utifrån brottstycken av texter, blir problematiskt om man har redan bestämt sig vad man tycker. Vem man tycker om och inte tycker om.


I den efterföljande diskussionen om hur enig kulturnämnd agerat är det viktigt att alla håller sig till sanningen och vad som egentligen sagt, gjort och skrivits. En debatt som utgår felaktigheter och missuppfattningar gagnar ingen i detta läge. Kanske bara en from förhoppning, eller? Alla har ett ansvar, även de som har stora megafoner!


Beslutet är bara ett första steg, nu skall medarbetarna fylla det med verksamhet. Vilket de kommer att göra!


Presentation


Anders Lundström

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<<
Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards